Pijn bij het vrijen (dyspareunie)

Dyspareunie is aanhoudende of terugkerende pijn tijdens vrijen. Pijn bij het vrijen is de meest voorkomende seksuele klacht bij vrouwen. 2-20% van de vrouwen heeft hiermee wel eens last van. Vooral jonge vrouwen onder de 25 jaar en vrouwen tijdens en na de overgang hebben vaker last van pijn bij het vrijen.

Soorten dyspareunie

Mogelijke oorzaken

Naast lichamelijke oorzaken kunnen ook psychische oorzaken leiden tot pijn bij het vrijen. Door angst, schaamte, stress of een traumatische gebeurtenis kan je minder of geen zin hebben in seks. Hierdoor wordt je niet goed opgewonden (niet vochtig genoeg) en is je lichaam niet klaar om te vrijen.

Vicieuze cirkel

Als je een keer pijn bij het vrijen hebt meegemaakt kan je in een vicieuze cirkel terechtkomen. De volgende keer ben je misschien een beetje bang zijn dat het weer pijn gaat doen. Als reactie op je angst heb je minder zin in seks en meer spierspanning in je bekkenbodem. Hierdoor wordt je vagina nauwer en wordt je minder goed nat en opgewonden. Doordat je minder nat bent en je vagina strakker is, is er meer wrijving en weerstand als je toch gaat vrijen. Hierdoor ontstaat dan weer pijn, waardoor je nog meer je bekkenbodem aanspant.

Geen vrijverbod, maar een pijnverbod!

Als vrijen pijn doet, is het belangrijk om te stoppen met alles wat pijn doen. Het is natuurlijk prima dat je intiem met elkaar blijft. Seks is immers veel meer dan penetratie. Als het niet vanzelf verbetert, is het verstandig om naar de bekkenfysiotherapeut of huisarts te gaan om uit te zoeken wat de oorzaak is en hoe je er vanaf komt.