Balpijn of penis pijn door bekkenbodemspieren

Scrotalgie is pijn aan het scrotum of bij de penis. Dit kan door verschillende oorzaken ontstaan, waaronder de bekkenbodemspieren.

Bekkenbodem als oorzaak van balpijn

Een verhoogde spierspanning in de bekkenbodemspieren kan scrotalgie veroorzaken. In dat geval is er niet aan de hand met het scrotum of de penis, maar wordt de pijn daar wel gevoeld. Net zoals rugklachten kunnen uitstralen in billen of benen, kan de bekkenbodem uitstraling geven in de penis (vaak de top van de penis) en het scrotum. Als de bekkenbodem oorzaak van balpijn is, dan zijn er ook vaak plasklachten of seksuele klachten.

Andere klachten van de bekkenbodem

Plasklachten

Een gespannen bekkenbodem geeft vaak ook plasklachten, omdat een gespannen bekkenbodemspier moeilijk kan ontspannen bij het plassen. Hierdoor kost het soms even tijd voordat de plas op gang komt, heb je een haperende flow, een zwakke straal en is het soms moeilijk om goed de blaas te legen. Ook kan het voorkomen dat je last hebt van nadruppelen.

Seksuele klachten

Daarnaast kan het samengaan met seksuele problemen. Mannen met te veel spierspanning in de bekkenbodem kunnen te maken hebben met pijn bij het vrijen en problemen hebben met hun erectie. Opgewonden worden, vrijen en klaarkomen kunnen (extra) pijnlijk zijn. Daarnaast kan voorkomen dat het moeilijk is een erectie te krijgen, de penis wordt niet hard genoegd of kan niet lang genoeg stijf blijven.

Andere oorzaken van scrotalgie

Daarom liever eerst naar de huisarts of uroloog bij balpijn

Niet alleen de bekkenbodem kan balpijn veroorzaken. Ook bij aandoening zoals een liesbreuk (hernia inguinalis), ontsteking bijbal (epididymitis), cystes, zwellingen in de balzak (hydrocele, spermatocele en varicocele) en na sterilisatie (post-vasectomie pijn) kan balpijn ontstaan. Omdat deze aandoeningen andere zorg nodig hebben en niet kunnen worden behandeld met bekkenfysiotherapie is het belangrijk om met deze klachten eerst naar de huisarts of uroloog te gaan. Regelmatig wordt daarna verwezen naar de bekkenfysiotherapeut, omdat de klachten samen kunnen gaan met een bekkenbodemklachten.

Behandeling van balpijn of penispijn

Als de pijn wordt veroorzaakt door de spieren van de bekkenbodem zal behandeling bestaan uit oefeningen voor de bekkenbodem. Oefeningen zullen gericht zijn op het verbeteren van het ontspannen van de bekkenbodemspieren. Door betere controle over de spieren zal de pijn verminderen of helemaal weg gaan. Ook zullen bijkomende klachten zoals plasklachten en seksuele klachten verbeteren.