Behandeling stuitpijn (coccygodynie)

Behandeling met de NIMOC methode

Een stuit kan scheef of gedraaid staan. Hierdoor kunnen klachten aan de stuit ontstaan, maar ook op andere plekken in het bekken, de bekkenbodem en de rug. De NIMOC is een uitwendige manier om de stuit te mobiliseren. Deze mobilisatie is eenvoudig uit te voeren en gebeurt door een hele milde en kortdurende beweging van het lichaam in zit. De mobilisatie doet bijna nooit pijn en is niet belastend voor de patiƫnt. Na behandeling is er regelmatig een merkbaar verschil in het zitten, bukken of lopen.

Bij de behandeling van stuitpijn worden naast de NIMOC-mobilisatie nog andere technieken uitgevoerd om de stuitklachten te verminderen. Vaak zijn spieren en banden rond de stuit gespannen en stijf of werken niet optimaal met elkaar samen.

Resultaten op NIMOC-mobilisatie

Een behandeling kan leiden tot vermindering van stuitpijn, maar ook tot vermindering van rugpijn, liespijn, bekkenpijn en buikpijn. Verder kan het leiden tot vermindering van klachten in de bekkenbodem; vermindering van obstipatie, urineverlies, ontlastingsklachten en anuskramp. De kracht in de bekkenbodemspieren kan verbeteren.

Reactie op behandeling

Een behandeling van de stuit kan verschillende reacties geven. Er zijn mensen die meteen herstel ervaren en geen stuitklachten meer hebben. Ook kan een behandeling de eerste dagen goed voelen, waarna de stuit weer scheef gaat staan. Ook kan je lichaam heel sterk reageren op de behandeling waardoor je in je hele rug pijnklachten kan ervaren. Pijnklachten na behandeling zijn heel normaal en zijn vaak een vorm van spierpijn. Het is dan belangrijk om goed te leren ontspannen.

Verminderen van overbelasting van de stuit

Na de eerste behandeling van de stuit is het belangrijk om de stuit rust te geven en niet over te belasten. Zorg dat je bewust, ontspannen op beide billen zit en geen pijn in je stuit hebt bij tijdens zitten.

Lees meer over hoe je overbelasting van de stuit kan verminderen.

Verminderen van spierspanning rond de stuit

Spieren die aan de stuit vast zitten kunnen gespannen zijn en last hebben van spierknopen. De grote bilspier (gluteus maximus) en de bekkenbodem zijn twee belangrijke spieren die aan de stuit vastzitten. Door deze spieren te behandelen kan de spierspanning verminderen, waardoor ze niet meer overmatig aan de stuit trekken. Behandeling kan bestaan uit massage, triggerpointbehandeling en rekoefeningen van gespannen spieren.