Bekkenpijn rond de zwangerschap

Veel vrouwen krijgen in de zwangerschap en de periode na de bevalling te maken met bekkenpijn en lage rugpijn. In de 14de week van de zwangerschap heeft 39 - 66% van de vrouwen pijnklachen rond het bekken. Dit neemt in de zwangerschap toe naar 67 - 88% (30 weken). Na de bevalling nemen bij de meeste vrouwen de klachten weer af. Twee weken na de bevalling heeft de helft van deze vrouwen geen klachten meer.

Sommige vrouwen lijken meer risico te hebben op lage rug- en bekkenpijn. Vrouwen die voor de zwangerschap al rugklachten hadden, die in een vorige zwangerschappen klachten hadden en rokers hebben meer risico op bekkenpijn tijdens de zwangerschap.

Veelvoorkomende klachten

Oorzaak

De oorzaken van bekkenpijn zijn mogelijk een veranderde houding, het gewicht van de groeiende baby en baarmoeder op het bekken. Vaak is er een verschil van stijfheid tussen de twee si-gewrichten en/of een vergrootte beweeglijkheid bij de symfyse van het schaambeen. Hierdoor is het bekken minder stabiel. Als spieren niet goed in staat zijn om deze onstabiliteit te kunnen opvangen dan kunnen er klachten ontstaan.

Tips en adviezen

Vaak kunnen klachten verminderen door je aan een aantal leefregels te houden.

Behandeling

De behandeling is afhankelijk van welke klachten u precies heeft en waar deze vandaan komen. Een behandeling kan bestaan uit:

Zwangerfit

Kom bij ons sporten tijdens en na je zwangerschap om je lichaam in goede conditie te houden en klachten te voorkomen of te verminderen. In onze Zwangerfitlessen wordt op verantwoorde manier actief gesport onder begeleiding van een fysiotherapeut. Naast gezond is het vooral ook erg gezellig!